neděle 21. ledna 2018

Bez plenek

Vašíkovi bude zhruba za pár dní 2 a půl roku a dneska spal poprvé celou noc bez plenky... a bez nehody. Já osobně si myslím, že to je velký úspěch a jsem na nás náležitě hrdá :-)! Snad to tedy nezakřiknu...

Usíná s kámošem :-)

Jak jsme se k tomu dopracovali?
Začali jsme loni na podzim, když mu bylo zhruba rok a čtvrt. Sundali jsme plenku na doma. Ze začátku se to samozřejmě neobešlo bez nehod, převlékala jsem třeba troje tepláky za den. Jo, mimochodem, problém byl, že na tak malé dítě se nedaly sehnat trenky (nechtěla jsem slipy), takže chvíli chodil ve volnějších boxerkách. Postupně jsem se zorientovala a dokázala odhadnout interval, kdy asi bude čůrat. Na začátku jsem ho dávala na nočník třeba po půl hodině, někdy se vyčůral, někdy ne. Postupně se to naučil poznat i on sám a začal si o čůrání říkat sám. V zimě už to bylo doma bez problémů. Plenku měl na spaní a na ven. 
Bez plenky začal chodit ven až na jaře, když už bylo venku teplo. Musím říct, že se mi ale ani jednou venku nepočůral. Fakt je, že jsem se ho ale často ptala, jestli chce čůrat. Většinou nechtěl a vydržel třeba 2 a půl hodiny, než jsme přišli domů.
Když už jsem věděla, že si dokáže sám říct, dostal důvěru a zkusili jsme i cestu autem. Nejdřív jsem mu dávala pod zadek podložku a za pár dní už jezdil bez ní. 
Jediné, kdy jsem to nechtěla riskovat, byla cesta letadlem do Vilniusu. To jsem mu vysvětlila a plenku mu raději dala. Ale byla suchá.
V létě jsme zkusili sundat plenku na odpolední spaní a i to šlo docela dobře. Jednou za čas se stala nehoda, ale opravdu výjimečně. 
Takže od léta byl bez plenek kromě nočního spaní. Za mě spokojenost.

Zvrat nastal letos na podzim, kdy jsme asi na 3 týdny museli plenku vrátit na odpolední spánek. Snažili jsme se naučit Vašíka, aby usínal sám. Do té doby jsem u něj trávila vždycky hodinu 2x denně a ležela jsem s ním v posteli. Jenže podle mě jsem ho tam rušila a usnutí mu zabralo mnohem víc času než když usíná sám. Možná to byla náhoda a začal spát třeba tvrději, že ho to nevzbudilo. Nebo mě tenkrát napadlo, jestli na to mohla mít vliv ta změna v usínání...? Prostě se najednou tak ob den vzbudil počůraný. Nestíhala jsem měnit povlečení, prostěradla a musela jsem přikoupit pyžama. Takže jsem se rozhodla vrátit mu plenku a dát mu čas. Od té doby byla plenka suchá. Takže jsem mu ji za pár dní opět přestala dávat (po dohodě s Vašíkem, že to zase zkusíme) a od toho podzimu je to bez problémů.

V noci se vzbudí a chce čůrat
Myšlenka zkusit to bez plenky i v noci, už mě lákala dlouho. Vlastně asi od toho podzimu, co se to uklidnilo odpoledne. Začal se pak budit v noci a chtěl čůrat. Celkem pravidelně měl plenku ráno suchou a jen jednou za čas tam něco bylo (to bylo v případě, že v noci nešel čůrat). Už před Vánoci jsem si řekla, že to zkusím, ale potřebovala jsem spotřebovat nakoupené plenky. Takže jsme to zkusili poprvé včera, opět po domluvě s Vašíkem. Vysvětlila jsem mu to a on souhlasil. Ráno jsem ho náležitě chválila a radovali jsme se společně, jaký už je velký kluk a spinká bez plenky :-).
I já jsem se na to musela připravit, koupila jsem další 2 podložky na matraci do postele a jsem připravená na to, že třeba budu muset v noci převlékat jak Vašíka, tak i povlečení. To znamená méně spánku pro mě. Ale on se stejně v noci pořád budí, moc vlastně nechápu, proč... Noci, které prospal v kuse, bych spočítala na prstech jedné ruky. Když je dobrá noc, vzbudí se třeba jen 2x. Spíš se budí ale 3-5x. Buď chce čůrat, pochovat/obejmout, přikrýt nebo podat zvířátko (plyšáka). Takže není problém při tom prvním probuzení jít na záchod.

Otázky
Vašík stále pije večer před usnutím Sunar. Aby to pro něj nebylo moc změn, stále mu mléko nechávám, ale znamená to, že při tom prvním probuzení musí jít čůrat, i když sám nechce. V podstatě preventivně. 
Takže moje otázky na vás zní...
1) Děláte to tak také? Dáváte děti čůrat třeba i sami od sebe, než jdete spát?
2) Raději byste nedali dítěti večer napít a případně odbourali i ten Sunar, aby nehrozilo, že bude v noci potřebovat čůrat?
Pokud máte nějaká doporučení, tak mi je, prosím, napište. Děkuju ;-)

A mějte se krásně...

1 komentář: