pondělí 19. října 2015

Praktické rady

Rozhodla jsem se napsat článek s praktickými radami. Nevím, jestli to bude praktické pro všechny maminky, ale jsou to moje zkušenosti a poznatky o tom, co jsem před porodem nevěděla. A třeba se to někomu z vás bude hodit...

Dudlík
Vašíkovi ho dáváme a jsem za to ráda. Nechci, aby si cucal palec, protože ten mu pak nesebereme, dudlíka ano. Nehledě na to, že mi ho na něj stejně naučili v porodnici hned ty první 2 dny, kdy nebyl se mnou. Doma jsem v tu chvíli měla připravené dudlíky 3 (Mam, Lovi a Nuk), všechny 0-6 měsíců. Jediný, který z nich celkem vyhovoval, byl od Mam, protože je docela dobře vykrojený, ty ostatní 2 mu zasahovaly do nosu. Musí do nich ještě dorůst. Šla jsem tedy hned druhý den po propuštění z porodnice do lékárny a koupila 2 dudlíky od Aventu, 0-2 měsíce. A to byla paráda, hned si mnohem lépe podudlal a do teď jsou tyhle dudlíky jeho nejoblíbenější... 
Moje rada: pořiďte si rozhodně ty menší, 0-2 měsíce.
Jinak už máme dneska slušnou zásobu, už máme 11 dudlíků. A pořád jich není dost, každý se válí někde jinde, jsou rozmístěné různě po bytě. Dost často nám padají na zem a nestíhám je vyvařovat, tak musím sáhnout po dalším. Vašíkovi je už 10 týdnů a ty větší už celkem zvládá. Nejlepší mi přijde dudlík Lovi, je takový nejvíc podobný bradavce. Včera jsem mu koupila 2 nové. A taťka vybral další 2 od Aventu, také už ty větší. A myslím, že u Vašíka pořád vede Avent, ať malý nebo větší. Výhodou je, že ten dudlík je celkově lehký, tak se mu s ním dobře pracuje... Dudlík ho zatím většinou zklidní, když pláče nebo nemůže usnout. Jakmile ale usne, dudlíka vyplivne. Tak aspoň poznám, že usnul pořádně.

Venoušova sbírka dudlíků... sova je tu jen pro dekoraci :-)

Šňůrka na dudlík
Skvělá věc, která vám hodně usnadní život. Dudlík připnete ke kalhotám, ke kapse na mikině nebo prostě k čemukoliv. Když dítě dudlík vyplivne, neupadne vám na zem. Doma to neřeším, tam mám tu zásobu dudlíků, ale jakmile jdeme ven, dostává dudlík právě na té šňůrce. Ocením to i v kočárku, když Venouš vyplivne dudlík, vždycky jsem ho lovila až někde u nohou. Teď, když už má fusak, by to bylo ještě složitější. Takhle zatáhnete za šňůrku a dudlík najdete snadno.
Moje rada: určitě si šňůrku pořiďte, je to velmi praktické. Venku dudlíka těžko někde budete mýt, kdyby vám upadl. A co potom se řvoucím dítětem, které se dožaduje dudlíku?
Děkujeme za dárek tetě Lucce, využíváme ho denně ;-).

Látkové pleny
Měla jsem jich připravených 20 a říkala jsem si, že je to dost. K čemu mi jako budou, když budu používat papírové? Myslela jsem, že ji sem tam využiju třeba pod hlavičku apod. Omyl. Máme blinkající miminko, takže kolikrát na jedno kojení spotřebuju i 2 plenky. Pod hlavičku mu je musím dávat také pořád, protože bohužel ublinkává i mimo jídlo. Pak máme jednu plenku dávat mezi nožičky kvůli kyčlím. A pak jsem ještě dávala plenku na plastové lehátko do vany, aby to pro něj nebylo tak studené. Teď už jsme přešli na hadrové, tak už ji nedávám. Musela jsem tedy pleny dokoupit. Šla jsem si pro balík 10 ks do obchodu Mammina, 2 jsme pak koupili v Ikea (to jsou mimochodem dobré a příjemné pleny) a ještě 3 další mi donesla babička.
Moje rada: 20 plen nestačí (pokud je nechcete denně prát a žehlit). Připravila bych si jich tak 40. I tak budete muset prát a žehlit často, ale třeba za 4 dny. 

Plenkové kalhotky na kyčle
Když jsme byli na první kontrole s Vendovými kyčlemi, doktor nám řekl, že kyčle má v pořádku, ale že máme dávat preventivně jednu látkovou plenu mezi nohy. To nebyl problém přes den, když má na sobě bodýčko, pod ním plena hezky drží. Ale na noc, kdy mu dávám overal, jsem hledala nějaké řešení, aby tam plena držela. Náš chlapeček neleží v klidu (tedy dokud nespí) a neustále se hemží. Takže za chvilku byla plena sesunutá úplně někde jinde. Pak jsem konečně sehnala (v obchodě Chicco) takové ortopedické kalhotky na suchý zip, do kterých plenku vložíte a suchými zipy ji připnete a krásně to drží celou noc. Stojí 100 Kč.
Moje rada: pokud máte "živé" miminko a nemá na sobě zrovna body, ale třeba overal, košilku nebo tričko, určitě se takové kalhotky hodí.

Rozložené kalhotky... do nich vložíte na třetiny složenou látkovou plenu

Složené kalhotky...

Odsávačka nudlí
Všichni mi před porodem radili, ať si koupím odsávačku na vysavač, že ta je nejlepší. Tak jsem ji samozřejmě pořídila. Když měl ale Vašík asi před 3 týdny první nudle, ale ještě mu nešly z nosu bubliny, že by to byla přímo rýma, přišlo mi hrozně drastické mu to odsávat tím vysavačem. Nechtěla jsem ho trápit. Ale vyndat šťourátkem do uší ta nudle také nešla, na to byla zase hluboko. A tak jsem zase pátrala a nakonec jsem pořídila jen takovou ruční "baňku" (nevím, jak jinak to nazvat). Mají ji v DM, značka Babylove a stojí asi 60 Kč. Na malé nudle bohatě stačí a není to takové trápení. Teda hlavně pro mě asi spíš, dítě s tou na vysavač údajně nemá problém, prý je to rychlé a hodně mu to uleví. Ale tu si schovám, až to bude opravdu potřeba na velkou rýmu.
Moje rada: pokud nechcete trpět pocitem, že vašemu dítěti nějak ubližujete, pořiďte si jen tuhle baňku, menší nudle také vytáhne.

Odsávačka nudlí, zn. Babylove z DM...

Odsávačka mateřského mléka
Pro mě naprosto zásadní záležitost. Bez ní bych byla zoufalá. Mléka se mi dělá hodně a občas si musím pomoct právě odsávačkou. Přes den je to dobré, to kojím max. po 3 hodinách, ale v noci se Venouš umí vzbudit třeba až za 5 hodin a to už teda moje prsa nevydrží a musím si v mezičase trochu ulevit odsávačkou. A nebo se napije jen z jednoho a usne, tak musím odsát to druhé. Teď už se snažím vydržet co nejdéle, aby se mléka netvořilo zbytečně moc, ale pořád to nejde tak, že když se napije z jednoho, vydržím s druhým do dalšího kojení. Ale už ho neodsávám celé, jen nezbytně nutné množství, aby prsa nebolela a neproteklo mi mléko skrz vložku, přes podprsenku, až na triko. Problém je, když chci někam vyrazit. Už asi 3x dostal Venda mlíčko z lahvičky a já musela vydržet do dalšího kojení. Naposledy včera. Hlídala babička a my s manželem jsme vyrazili na nákupy. Za 2 hodiny jsme to zpět nestihli, ale do dalšího kojení pak bylo zase brzy. Odsávačku jsem s sebou pochopitelně neměla, tak jsem musela odstříkávat ručně. I to samozřejmě jde, ale trvá to mnohem déle a není to tak pohodlné a může to i trochu bolet.
Moje rada: stačí i ruční odsávačka, nemusí být ta drahá elektrická (i já mám tu ruční, od zn. Medela), ale určitě se nějaká hodí. I kdybyste neměly takový "problém" s velkým množstvím mléka, můžete mít opačný, že máte mléka méně a potřebujete zvýšit tvorbu a proto byste měly častěji odsávat. A nebo prostě jen proto, že si budete chtít odsát dávku mléka, aby nakrmil třeba manžel, když budete potřebovat jít někam na delší dobu, než je váš interval mezi kojením.

Kojící podprsenka
Vážně mě nebaví trávit v podprsence 24 hodin denně. Ale když už to nejde jinak, musí být ta podprsenka pohodlná. Mám jednu kvalitní a pohodlnou, o které jsem psala v tomto článku. Ta je opravdu super, je pružná a nikde netlačí. Tu nosím. Ale pak jsem si koupila další 2, tuším v H&M a ty jsou tak na chvíli, škrtí mě. Stejně tak mám ještědalší 2, jako že slušivější, ale ty také škrtí. Ani jedna z nich nepruží. Nakoupila jsem jich víc, protože jak Venouš rychle hltá a mléko teče všude kolem, tak jsem ji každou chvíli musela převlékat a spotřeba byla také velká. Ale moc je nenosím. Nakonec jsem totiž zjistila, že mi nejvíc vyhovují sportovní podrpsenky, které za prvé nikde neškrtí a můžu v nich tedy i pohodlně spát, za druhé jsou pevné a tudíž nemám strach, že by mi ty prsa neudržely a za třetí, při kojení ji jen vyhrnu nahoru a když teče mléko Vendovi z pusy, tak není mokrá a nemusím se hned převlékat (nahoru to neteče :-)).
Moje rada: koupi kojící podprsenky dobře zvažte, když už, tak raději investuje to pořádné. Ale za mě jsou mnohem lepší podprsenky sportovní (s pořádnými silnými ramínky).

Vozík, košík, kolébka
Cokoliv, co vám umožní vozit či přenášet si dítě s sebou tam, kde se právě nacházíte. U nás je důležité, aby Venouš celou dobu viděl, kde jsem a co dělám. Jinak kňourá a dožaduje se pozornosti. V tu chvíli nic neudělám, ani si pomalu nedojdu na záchod, natož abych si třeba něco uvařila. Dokud jsem měla ten nemocniční vozík, bylo to naprosto perfektní, ten byl navíc průhledný a on tak skrz něj viděl ven. Ten jsme ale po 2 měsících vrátili a ted Vašík přes den "žije" buď na zemi pod hrazdičkou, jenže ta nejde přenášet několikrát za den nebo v košíku, který máme půjčený od tety Adélky. Ten je fajn jako nouzové řešení, jelikož Vašík potřebuje prostor kolem sebe, neustále rozhazuje rukama a když už se mu v košíku podaří usnout a něčeho se pak lekne, rozhodí rukama, bouchne se o kraje a v tu ránu je vzhůru. Ale využívám ho denně, protože nic jiného nemám. A v postýlce v ložnici vydrží jen chvíli, dokud ho baví kolotoč nad ním a dokud mu nezačne vadit, že je tam sám a nevidí mě. Můžete mít i kolébku nebo třeba jen takové to lehátko, to může být také fajn, ale to my nemáme a asi už ani mít nebudeme.
Moje rada: určitě si pořiďte něco, do čeho dítě položíte, když jste jinde než v pokojíčku nebo v ložnici, kde má miminko postýlku. U nás se to opravdu osvědčilo.

To byl vozíček, super věc, jsem ráda, že jsme ho měli.
První měsíc jsem ho využívala úplně místo postýlky, do které jsem se nemohla ohnout
a také dokud se tam Vašík ještě krásně vešel.
Vozík se dal nastavit do výšky, jakou jsem potřebovala. 
Vašík v přenosném košíku...

Tak to jsou asi zatím všechny moje poznatky, které jsem za 10 týdnů s miminkem udělala. Jaké rady a vychytávky máte vy? Poraďte ;-)

4 komentáře:

  1. Ahoj Bubli, to to letí, díky za tipy. Vlastně mám stejné/podobné věci na seznamu k pořízení, jen značku dudlíku jsem nevěděla, tak dík, jinak jsem ráda, že jsem si nevybrala špatně :-). Já si teda ještě hodlám koupit zavinovačku (už na cestě) a nějaké nosítko, ale my si na mimi ještě 18 tt počkáme. Zdravím i Vašíka. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jani, děkuji, také s Vašíkem zdravíme a přejem hodně zdaru do zbývajících 18 týdnů ;-).
      Zavinovačka je fajn, měla jsem 2 a vydržely Vašíkovi 2 měsíce... ale už jsou mu malé, už je to velký kluk a spí pod normální peřinkou. Nosítko momentálně také zvažuju :-)

      Vymazat
  2. u nás taky vede avent. A v porodnici, kde jsem rodila já ho zas nedoporučují dokud se matka pořádně nerozkojí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já celkově zjišťuju, že co porodnice, to jiné postupy a co doktor, to jiný názor. Bohužel. Kdo pak má vědět, co je správně?
      Avent dudlíky jsou podle mě dobré proto, že jsou nejlehčí a pro malé miminko je tak jednodušší ho v puse udržet...

      Vymazat