neděle 21. června 2015

Co s sebou do porodnice?

Asi tak před měsícem jsem se pustila do zjišťování věcí, které jsou potřeba jak pro miminko, tak pro mě do porodnice. Moc se mi do toho ale ještě nechtělo a neměla jsem na to asi tu správnou náladu. Všechny odkazy na internetu mě vždycky dovedly na nějaká diskuzní fóra, kde maminky a budoucí maminky sdílejí svoje zkušenosti a radí si. Nechtělo se mi se prokousávat těmi dlouhými příspěvky, kde většinou byl nějaký odkaz na seznam věcí, které miminko zaručeně potřebuje. Pokaždé jsem to v rychlosti prolítla a stránku zavřela s tím, že toho je hrozně moc a nikdy to nemůžu zvládnout dát dohromady. Připadala jsem si neschopná a skoro bych se nad tím rozplakala. Rozhodla jsem se tomu dát ještě čas, až na to opravdu budu mít náladu a až bude přece jen hotová ta ložnice a budu mít ty všechny věci kam dát. A udělala jsem dobře...

Ten správný čas přišel tenhle týden, když jsem zjistila, že čas letí neskutečně rychle a že mi moc času nezbývá. Máme totiž 6. července odjet na 2 týdny na tábor a jestli opravdu pojedu i já (pokud budu zdravotně absolutně v pořádku), netroufnu si odjet, aniž bych měla doma všechno připravené. Ne, že bych to chtěla přivolávat, ale stát se může kdykoliv cokoliv. Od zítřka to bude do odjezdu 14 dní, což mě před pár dny slušně vyděsilo a chytla mě panika. A když už mi nezbylo nic jiného, tak jsem to pod tlakem všechno vyřešila během dvou dní a skoro všechno nakoupila. Sedla jsem k internetu a tentokrát jsem se těmi seznamy prostě prokousala a vypsala si seznam věcí, které mi přišly potřebné a které jsem usoudila, že je třeba nakoupit předem. Zbytek dokoupí třeba manžel, až porodím nebo si to dokoupím sama, až budeme doma z porodnice. Dneska už přece není problém jít do drogerie či do lékárny a cokoliv koupit. Nic není nedostatkové zboží, jako to bylo třeba za nás...

Aby článek nebyl moc dlouhý, rozdělím ho asi na dva. Začnu věcmi do porodnice a v dalším článku budou následovat věci pro miminko na doma... 

1) Co s sebou na porodní sál - první taška

Primárně jsem se řídila doporučeným seznamem ze stránek porodnice, kde jsem zaregistrovaná k porodu a tou je Apolinář. Také jsem ale pro jistotu koukla na porodnici v Ostrově, kdybych byla na tom táboře v Krušných horách a něco se začalo dít předčasně. Zajímalo mě, jestli se doporučené seznamy věcí plus mínus shodují. Dalšího pomocníka jsem našla opět v obchodě Mammina - vše pro těhotné i děti, kde jsem dostala tento šikovný letáček, na kterém najdete také užitečné rady. Po prostudování všech těchto seznamů jsem si udělala seznam svůj a do porodnice si zabalím následující věci - nebo se o to alespoň pokusím, protože pořád mi to připadá jako nadlidský úkol :-).

Občanský průkaz
Těhotenská průkazka - slyšela jsem, že mi ji u porodu seberou, ráda bych si ji stihla předem okopírovat, aby mi zůstaly na památku všechny informace.
Výsledky všech důležitých vyšetření a ultrazvuků během těhotenství - to bude u mě asi slušná sbírka.
Kartička zdravotní pojišťovny
Oddací list - zatím jsem nezjistila, jestli potřebuju originál nebo stačí třeba kopie?
Vyplněný dotazník se jménem dítěte - o tom také zatím moc nevím, jenom to, že ho musíme podepsat oba... Dostanu ho někde předem? Musím si ho někde vyzvednout?
Kartičku s telefonním číslem na manžela - pro případ, že by se se mnou něco dělo.

Noční košile 2x - ta ještě předpokládám nemusí být kojící, ale nějaká v které budu chtít rodit, možná by stačilo i dlouhé volné tričko.
Ručník 2x
Župan - budu ho v srpnu potřebovat, když předpokládám, že bude teplo?
Teplé ponožky - ty každopádně beru, protože nohy mi mrznou pořád, i v létě.
Pantofle - gumové, abych s nimi mohla i do sprchy.
Toaletní potřeby - Otázka je, které všechny toaletní potřeby budu během přípravy a samotného porodu potřebovat. Raději beru všechno, kdyby náhodou příprava na porod trvala dlouho a zůstávala bych tam přes noc. Balím tedy zubní pastu a kartáček, sprchový gel a šampon, hřeben, další ručník nebo osušku, kapesníky, intimky... víc mě zatím nenapadá.
Poporodní kalhotky 1x - nenašla jsem na seznamu, ale říkám si, že vložku asi budu potřebovat rovnou a tím pádem bych asi měla mít ty kalhotky. 
Pití - pouze vodu, viděla bych to na dvě půl litrové pet lahve.
Balzám na rty
Energetické bonbony - na dodání síly.

Něco na čtení - kdybych na přípravném pokoji trávila dlouhou dobu a chtěla přijít na jiné myšlenky.
Blok a tužku - nevím, na co přesně to doporučují mít s sebou, ale přijde mi to jako něco, co se může vždycky hodit.
Foťák - ten musím také přibalit já, protože manžel u porodu nejspíš nebude (pokud si to v průběhu všeho dění nerozmyslí a nerozhodne se mě v tom nenechat samotnou), tak budu doufat, že nás s prckem vyfotí třeba porodní asistentka nebo tedy manžel, až přijde bezprostředně po tom, co se malý narodí.

Dále doporučují:
Masážní gel nebo olejíček - ten neberu, pokud tam manžel nebude, tak není kdo by mě masíroval.
Porodní plán - ten nemám a ani se na nic takového nechystám.
Gumičku do vlasů - jelikož jsem se nechala ostříhat, tak už ji nepotřebuju, takže to přidávám jen pro dlouhovlasé maminky, aby nezapomněly.
Tatínka či jiný doprovod

Počítám s tím, že manžel u porodu nebude, ale čím víc se to blíží, tak si říkám, že u toho sama být nechci. On pravděpodobně názor nezmění, i když já v to začínám malinko doufat. Jsem ale rozhodnutá ho nenutit. Pravdou je, že ani sama nemám jasný názor na to, jestli ho tam chci nebo ne. Asi bych si přála mít ho tam jako svoji podporu, aby mě držel za ruku a já věděla, že je u mě a o malého se postará hned jak vykoukne na svět. Zároveň ale nechci, aby to všechno musel vidět a nedej bože, aby to vedlo k nějakému odcizení mezi námi. V tomhle směru si myslím, že tam chlap nemá co dělat a že to je čistě ženská záležitost. Takže asi zvolím nějaký kompromis, manžel se mnou bude do poslední chvíle (doufám) a pak přijde těsně po narození a na tu dobu mezitím zkusím požádat nějakou kamarádku, jestli by tam mohla a hlavně chtěla být se mnou. Nebo to prostě budu muset zvládnout sama...

2) Co s sebou na oddělení šestinedělí - druhá taška

Pro maminku
Noční košile 2x - ta už by měla asi být kojící, tzn. s rozepínacími knoflíčky. U Apolináře slibují erární košile, ale pro jistotu si beru svoje. Doufám, že mi ty nemocniční "andělíčky" nikdo nutit nebude.
Kojící podprsenka 2x
Vložky do podprsenky - existují pratelné, ale do porodnice beru určitě jednorázové.
Spodní kalhotky - já si balím síťované jednorázové kalhotky a možná přibalím i pár starších bavlněných, kterých mi nebude líto, když se zničí.
Mast na bradavky - mám koupený Bepanthen Care mast na prdku miminka, tak ji případně využiju i na bradavky.
Poporodní vložky - Apolinář sice má mít k dispozici erární, ale pro jistotu si do tašky přibalím i jedno vlastní balení, kdyby náhodou.
Ručníky - balím alespoň dva, předpokládám časté sprchování a omývání rodidel (krvácení je infekční a na utírání klína je potřeba zvláštní ručník)
Teplé ponožky
Mast z dubové kůry - to jsem sice nenašla v žádném seznamu, ale doporučila mi to kamarádka, že to podporuje hojení nástřihu.
Župan
Nafukovací polštář s dírou - pro případ, že nebudu moct sedět (dá se koupit přímo polštář ve zdravotnických potřebách, ale je zbytečně drahý, měl by stačit normální nafukovací plavací kruh).
Svačinu - předpokládám, že nějaké jídlo nám tam dají, ale něco malého si přibalím, aspoň nějakou tatranku nebo tyčinku, banán nebo jablko a samozřejmě pití.
Čaj pro kojící matky - také jsem nenašla na žádném seznamu, ale na diskuzních fórech to doporučuje hodně maminek už právě rovnou do porodnice. Myslíte, že to je potřeba?

Do porodnice pro maminku - nakoupeno v drogerii a lékárně...

Pro miminko
Plenkové kalhotky - Apolinář prý poskytuje plenky pouze na prvních 24 hodin. Doporučuje se cca 8 ks plenek na den. Když budu počítat, že na první den je tedy dostanu a čtvrtý den půjdeme domů, zabalím si třeba 15 plenek na začátek a zbytek si nechám případně donést.
Látkové plenky - ty předpokládám budou k dispozici, ale pro jistotu si třeba 2 ks sebou vezmu.
Teploměr
Vlhčené ubrousky
Dudlík - opět jsem nenašla na seznamech, ale mám to na doporučení, že když si díte zvykne v porodnici na jejich dudlík, těžko se pak přeučuje na vlastní, takže je lepší mít rovnou svůj.
Vlastní oblečky a kosmetiku pro miminko prý nepotřebuju, to všechno by mělo být v porodnici k dispozici...

Do porodnice pro miminko

Tohle všechno pro mě a pro miminko beru jako základ a když zjistím, že mám něčeho nedostatek, např. že mám málo kalhotek, ručníků nebo plenek pro miminko, vždycky se najde někdo, kdo mi to přinese... i když to nebude třeba manžel, u kterého čekám, že první den půjde synáčka zapít a ukáže se zhruba někdy, až půjdeme domů... Teď se tomu směju, ale kdyby to tak mělo dopadnout, asi bych ho zabila :-).

3) Co na cestu domů - třetí taška

Tyhle věci připravím do poličky ve skříni a nechám to tam nachystané pro manžela, aby to dovezl, až si pro nás pojede...

Plenkové kalhotky - počítám raději 2 ks
Látková plenka - předpokládám, že bude stačit 1 ks pod hlavičku do sedačky
Dupačky
Body
Tepláčky
Mikina / kabátek
Ponožky
Rukavičky
Čepička
Zavinovačka nebo deka
Autosedačka

Oblečení samozřejmě záleží na počasí a ročním období, které zrovna je. Já budu rodit v létě, takže třeba bude stačit bodýčko a slabé tepláčky, ale také může být i v létě na miminko zima a budu potřebovat jak tepláčky, tak třeba i mikinu. Rukavičky v mém případě nemyslím zimní, ale jen ty slabé, které se miminku prý dávají, aby se nepoškrábalo.

Jediné, s čím si zatím nevím rady, je velikost právě oblečení na cestu domů. Nevím, jakou velikost mám připravit, jak bude miminko velké. Přibližně se to dá asi odvodit z nějakého posledního ultrazvuku před porodem, ale na 100% to budu vědět asi až v porodnici. Tak připravím dvě různé velikosti (zřejmě 50 a 56, větší snad potřeba nebude) a manžel pak vezme to, které mu řeknu.

Teď si myslím, že budu chtít, aby to po cestě domů slušelo nejen miminku, ale i mně. Takže asi manžel bude muset přivézt i něco pro mě. To už vůbec nevím, co si připravit. To ale řešit nebudu, pak ho s telefonem v ruce postavím před svou skříň a něco vybereme. 

Takže to vypadá, že mám tak nějak všechno připravené. Je to tedy naházené na hromadě ve skříni, zbývá to roztřídit a zabalit. Chybí mi koupit pro mě jedna kojící noční košile a jedna kojící podprsenka a ty energetické bonbony. Pro mimčo mi chybí plenky, ale do toho jsem se ještě neponořila a nevím, jaké jsou možnosti. Vím, že existují Pampers a určitě spoustu dalších, ale nevím jaké. To asi také řešit nebudu a prostě něco na začátek do porodnice koupíme (s největší pravděpodobností to budou ty Pampers) a pak se uvidí, co budeme dál používat...

Uff, tak tímhle článkem jsem se asi naprosto vyčerpala... Nevím, jestli to připadá tak složitě jenom mně nebo je to opravdu taková "věda". Dalo mi zabrat se v tom zorientovat a chvílemi jsem se cítila dost zoufale... Nakonec jsem to ale snad úspěšně zvládla a díky tomuto článku to mám hezky sepsané, takže už zbývá to pak jen naházet do těch tašek.

I tak ale prosím o radu zkušené maminky, které už mají tyhle věci za sebou... Je všechno tohle potřeba? Nebo je něco, co na seznamu nemám a co byste mi doporučily? Co se vám třeba osvědčilo a co na žádném doporučeném seznamu nenajdu?

10 komentářů:

  1. To je teda megačlánek. U prvního zavazadla jsem si říkala, že si toho bereš málo a zřejmě hodláš brzo podepsat reverz, pak jsem teprve pochopila. :-) No, já jsem to ještě řešit nemusela, tak teda asi moc neporadím, ale osobně bych si asi pořídila pružný pás na stažení břicha po porodu. A jelení lůj je můj nejlepší kámoš za každé situace. :-) Vůbec by mě nenapadl ten teploměr. To asi v nemocnici mají... Ach jo, tak se pěkně sbal. :-) Držím palce!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, až to budu balit, bude to asi vtipné :-). Hm, délka článku mě samotnou překvapila :-).
      Pás na stažení břicha neznám, ale podívám se, o co jde. Teploměr by mě taky nenapadl, ale na stránkách porodnice ho přímo uvádějí, že máme mít vlastní. Teplota miminka se prý měří aspoň 2x denně, ale proč nemají erární, to nevím. Můžu pak podat info ;-)

      Vymazat
  2. Ahoj Marti, tak jsem vyděšená ještě víc ... ale úsměv na tváři se mě ještě drží, i když trochu ztuhlí :-) Rovnou 3 tašky, uf. Ještě, že jsi napřed a můžu se inspirovat :-) Co se týká těhotenské průkazky, určitě si z ní vyndej fotky z ULTZ, Jirkova ségra povídala, že na to zapomněla, průkazku jí vzali a byly fuč. Co se týká dotazníků (jména apod.), Krč je má ke stažení na stránkách, tak nevím, jak Apolinář. Ale asi ti to určitě povědí po tom, co začneš docházet na kontroly přímo tam. No, každopádně klobouk dolů, jsi dobrá, že si to dala takhle dohromady :-) Měj se, Monika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky Moni. A nebuď vyděšená, toho jsem tím článkem určitě docílit nechtěla :-). Asi by stačily 2 tašky, ta první na porodní sál a ta druhá pro tebe i pro mimčo na pobyt v porodnici. Věci na cestu domů buď přihodíš rovnou k tomu nebo je teda pak přiveze tatínek, to je asi na tobě, jak si to nachystáš...
      Dotazník se jménem jsem na webu Apolináře nenašla, tak buď jsem slepá nebo tam prostě není. Ale asi mi ho dají na té první kontrole.

      Vymazat
    2. Čauky, tak jsem dnes provedla první nákup - měli v akci vlhčené ubrousky, tak mě to třeba chytí :-) Jinak, ještě Nikola povídala, že její ségra povídala, že je dobré si s sebou vzít papírové útěrky právě na spodek, když krvácíš, že neušpiníš ručník, jen se otřeš a vezmeš si vložku. Asi to není špatný nápad.

      Vymazat
    3. No vidíš, něčím začít musíš, to už pomalu přijde ;-). A utěrky už mi taky kamarádka poradila, takže jsem si je připsala na seznam...

      Vymazat
  3. ted jsem se ke tvemu seznamu vratila a velmi ocenuji!

    jinak kdyz jsem cetla, ze chces, aby manzel nebyl pritomen u te samotne chvile zrozeni, tak jsem si vzpomnela, jak o tomto mluvila porodni asistentka na prohlidce porodnice. Rikala, ze takhle je domluvenych hodne paru, prave aby byl partner usetren tech "nejnechutnejsich" momentu.... a pak dodala, ze i pres tuto domluvu takovych 99% chlapu stejne nakonec neodejde. ze kdyz uz zenu podporovali x hodin behem porodu, tak si nemohou nechat ujit to vyvrcholeni celeho snazeni... ze kdyz jsou u hlavy, tak zas tolik toho nechutneho nevidi :). tak jsem zvedava, jak to nakonec bude u vas :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To já jsem sama taky zvědavá :-).
      Jsem ráda, jestli se ti seznam hodí...

      Vymazat
  4. Ahoj, máš úplně stejný názor na to, jestli mít partnera u porodu nebo ne, dlouho jsme nad tím přemýšleli, až jsme se rozhodli, že NE.

    https://budumatkou.wordpress.com/2015/10/08/otec-u-porodu-ano-nebo-ne/

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, diky za clanek, me moc pomohly tyto vychytavky: https://babymag.cz/vychytavky-co-si-zbalit-do-porodnice/

    OdpovědětVymazat