středa 8. dubna 2015

Lékařské povinnosti

Těhotenství s sebou přináší i nějaké povinnosti, jako např. povinné návštěvy jiných lékařů než gynekologů. Musíte mít tyto návštěvy potvrzené v těhotenské průkazce. Abych řekla pravdu, nevím, k čemu to je, to mi nikdo neřekl, ale asi to třeba nějak kontrolují u porodu?

Průkazka už se mi začíná pomalu plnit různými razítky a informacemi. Když nepočítám základní údaje z poradny, jako je měření tlaku, kolik vážím, jestli mám v pořádku moč apod., tak jako první mi tam přibylo potvrzení, že mi lékař doporučuje těhotenské cvičení. Na to pozor, kdybyste chtěli na nějaké takové cvičení jít, pravděpodobně po vás takové potvrzení budou vyžadovat. Na minulé kontrole mi do průkazky červeně napsali, že mám negativní Rh faktor krevní skupiny. Prý to pro mě znamená "jen" píchnutí nějaké injekce s protilátkami. Údajně proto, kdyby moje dítě bylo Rh+ po tatínkovi, tak aby si moje tělo nevytvořilo protilátky na další dítě. 

V pátek jsem absolvovala první návštěvu v porodnici u Apolináře a na titulní stranu průkazky jsem dostala razítko Program předporodní péče, které říká, že už jsem "jejich". Údajně od ukončeného 22. týdne už mám jezdit k nim do porodnice, kdyby se (nedej bože) něco dělo a můj gynekolog zrovna neordinoval. To byla přesně otázka, na kterou jsem se sama sebe běžně ptala... co budu dělat, když zrovna gynekolog nemá ordinační hodiny nebo je třeba víkend? Tak teď už to vím a jsem trochu klidnější. Také jsem tam musela podepsat papír, že mě informovali o tom, že v případě potřeby do 32. týdne jsou připraveni poskytnout mi veškerou péči. V období 32.-35. týdne i přes registraci u nich může nastat situace, že budou mít plno a mohou mě odeslat do jiné nemocnice/porodnice. V období 35.-36. týdne případně moje přijetí posoudí podle zralosti novorozence. No a od ukončeného 36. týdne už by to mělo zase být bez problémů a měli by mě přijmout bez jakýchkoliv výjimek. Ptala jsem se na to raději znovu, ale byla jsem ujištěna, že se nemůže stát, že by mě nepřijali (tedy po tom 36. týdnu), že když mám registraci, tak mě prostě vezmou a budu rodit u nich. To mě opět trochu uklidnilo. Nicméně tedy musím věřit, že s prckem vydržíme minimálně do toho 37. týdne! I vzhledem k tomu, že právě v téhle době (36.-37. týden) zřejmě budu v Krušných horách, na čemž manžel zatím stále trvá :-). Dále jsem byla poučena, že do 37. týdne jsem stále v péči svého obvodního gynekologa a v 35. týdnu si mám zavolat do porodnice a objednat se na 37. týden na monitor. Tam se prý pak dochází až do porodu a docela často. A na závěr jsem dostala k vyplnění A4 papír k vyplnění rodinných anamnéz. To si pak prý mám vložit do průkazky a nosit stále u sebe. Už jsem ten papír měla 2x v ruce, že ho vyplním, ale připadá mi to jako nadlidský úkol. Asi tak polovině věcí nerozumím a nevím, co k tomu vyplnit. Snad to do třetice zvládnu...

A včera jsem byla u zubařky a obdržela další razítko do sbírky. Toho jsem se celkem bála, protože zuby mám problémové celý život a tak jsem tedy předpokládala, že v těhotenství vezmou za své. Ale k mému překvapení zubařka nenašla žádný kaz, jen lehký zánět dásní. Tudíž mě nečekalo žádné vrtání a plombování. Odstranila mi jen zubní kámen a zubní plak právě kolem dásní, doporučila pravidelně používat mezizubní kartáček a zubní nit, abych těm kazům předešla a to bylo všechno. Další kontrola zase za půl roku v listopadu, kdy mě prý čeká rentgen, abychom případně včas zachytili i menší kazy třeba mezi zubama, které ona nemůže vidět. Tak to bylo rychlé a bezbolestné. Musím dál vydržet a jíst hodně jogurtů a pít mléko, abych měla dostatek vápníku a mrňous měl z čeho brát.

No a teď už mi zbývá snad jenom návštěva u praktické lékařky na prohlídku a na EKG. Tam už jsem objednaná na příští týden. Jo a ještě vlastně vyšetření na těhotenskou cukrovku, to už jsem také dostala žádanku a mám se objednat na 25.-27. týden. To je prý také moc príma zážitek, už se těším :-).

Žádné komentáře:

Okomentovat